#1 – Tworzymy pierwszy program. #DSP2017

Witam Cię serdecznie na moim blogu w którym przeniosę Cię w świat programowania dla początkujących.  Zapraszam Cię do śledzenia mojej strony.
To już czas, aby przenieść się w sekrety świata programistycznego, zaczynamy!

Na początek wprowadzę Cię w podstawy języka C#. Z czasem poszerzymy swoją wiedzę o inne języki lub wprowadzę Cię w potrzebne tajniki programowania.

 

 

 

Przede wszystkim zapoznajmy się z podstawowymi regułami/zasadami - oto kilka z nich: 

  • Metoda main - to obowiązkowy element programu. Na tej metodzie program rozpoczyna swoje działanie i na niej je kończy. 
  • Console.Writeline(); - komenda ta powoduje wyświetlenie na ekranie konsoli tekstu zapisanego w nawiasie w cudzysłowie. 
  • Średniki - pisząc kod musimy poinformować kompilator, że w danym miejscu następuje zakończenie instrukcji.
  • Program musi posiadać klasę - klasy mogą zawierać np metody. Zawartość danej klasy musi znajdować się pomiędzy klamrami {}.
  • Komentarze - posiadamy między innymi komentarze:
    - jedno-liniowe (jeżeli chcemy za komentować daną linię kodu, dodajemy //)
    -wielo-liniowe (jeżeli chcemy za komentować parę linii kodu na początku dodajemy /* a na końcu */).

    Pozostawione komentarze nie mają wpływu na działanie programu.
  • Deklarowanie zmiennych - musimy określić unikalną nazwę zmiennej  która nie może powtarzać się w obrębie danej klasy lub metody. Jeżeli chcemy zadeklarować kilka zmiennych możemy oddzielić je znakiem przecinka lub napisać w osobnych liniach kodu.  Z punktu widzenia kompilatora nie ma znaczenia to, w jaki sposób deklarujesz zmienne.
  • Przypisanie danych do zmiennej -w tym celu używamy operatora przypisania np
    int age = 19;
  • Typy danych - istnieje kilka rodzajów typów danych oraz ich zakresów. Zobaczcie sami:
Typ danych Zakres
byte od 0 do 255
sbyte od –128 do 127
short od –32,768 do 32,767
int od –2,147,483,648 do 2,147,483,647
uint od 0 do 4,294,967,295
long od –9,223,372,036,854,775,808 do 9,223,372,036,854,775,807
ulong od 0 do 18,446,744,073,709,551,615
float od –3.402823e38 do 3.402823e38
double od –1.79769313486232e308 do 1.79769313486232e308
decimal od –79228162514264337593543950335 do 79228162514264337593543950335
char Pojedynczy znak
string Łańcuch znaków typu char
bool true lub false

Specyficznym typem danych jest bool, który może przybierać jedynie dwie wartości —true lub false.

  • Readline() - Metoda umożliwiająca odczytanie tekstu wpisanego w oknie konsoli. Program zostaje wówczas wstrzymany do czasu naciśnięcia klawisza.

Napiszmy więc nasz pierwszy, prosty program który wyświetla nam zdanie.

Po uruchomieniu programu  Visual Studio 2015 i wpisaniu nazwy naszego docelowego programu tj MojPierwszyProgram pojawia nam się konsola:

W tym programie zapytaliśmy użytkownika o imię. Gdy użytkownik wpisze np. Anna, wyświetli nam się zdanie:

Jeżeli użytkownik poda swój ulubiony kolor (powiedzmy: czerwony), wówczas wyświetli nam się zdanie:

Pora na wyjaśnienie 🙂

Linia 7 namespace czyli tzw przestrzeń nazw w której mogą być zadeklarowane na przykład funkcje lub struktury.

Linia 11 - static void Main(string[] args) - to główna funkcja programu w języku C#. Pomiędzy nawiasami które znajdują się pod static void Main(string[] args) rozpoczynamy pisać swój docelowy program.

Zobacz, jak działa program i jak wiele frajdy przynosi pisanie prostych programów. Kolejnym wpisem będzie tworzenie kalkulatora.

 

 

Zapraszam serdecznie do śledzenia mnie na:
Twitter
Github - piotrowinka2410

Instagram
Snapchat - piotrowinka2410
Fanpage na Facebooku

8 thoughts on “#1 – Tworzymy pierwszy program. #DSP2017

  • Cześć,
    powodzenia w konkursie, trzymam kciuki! 🙂
    Mała uwaga: fragmenty tekstu w kolorze ciemno-niebieskim (np. klamry na końcu zdania “się pomiędzy klamrami {}”) są w ogóle niewidoczne na tym ciemnym tle, polecam zastosować jakiś inny kolor 😉

  • Wybacz, ale aż roi się od błędów językowych (np. nie w “cudzysłowu” tylko w “cudzysłowie”), merytorycznych (nie, to na górze to nie są biblioteki), przykładowy kod z przypisaniem danych do zmiennej błędnie się wyświetla (przynajmniej u mnie). Przeczytaj następnym razem swój wpis przed publikacją, na spokojnie. Ewentualnie daj komuś do sprawdzenia, bo… średnio się to czyta. Ale powodzenia na przyszłość.

    • Człowiek z czasem nabiera doświadczenia w pisaniu, w słownictwie jak również i w kwestiach merytorycznych.
      Bardzo dziękuję za cenne rady, obiecuję że każdy kolejny wpis będzie coraz lepszy. Pozdrawiam 🙂

  • Mała sugestia jeśli chodzi o język w kodzie. Pomijając fakt, że ja osobiście nie wyobrażam sobie używania języka polskiego w kodzie, bo w realnym świecie raczej nie będzie to mile widziane, to jeśli już przyjmujesz konwencję nazw polskich, to powinnaś się jej trzymać wszędzie.
    Sugeruję jednak komentarze, zmienne, klasy i metody opisywać w języku angielskim, by wyrobić sobie trochę dobrych nawyków. 🙂

    • Sam przez moment byłem w szoku jak zobaczyłem język polski w kodzie. Parząc szybko na kod strasznie rzuca się to w oczy i skupia uwagę na tym na czym nie powinno.
      Język angielski nie gryzie 🙂
      Pozdrawiam i powodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *